Avonturen in Bolivia

9 november 2013 - Salar De Uyuni, Bolivia

Ola Amigos,Dank voor de leuke reacties van julie op mijn reisverhaal.Kom graag bij jullie terug met het vervolg,want  we zijn vanuit Chili naar Bolivia gegaan en wat kan je daar verwachten?Voel me nu echt een globetrotter, met de jeep van 2400m naar ong 3500 m hoogte,vrij snel dus en dat voel je wel aan je oren.Na alle grensformaliteiten , en voor diegenen die ook veel reizen naar verre oorden is dat wel bekend, altijd even een ware kriem met veel  formulieren invullen, maar daarna rijden we samen met een gids en chauffeur het prachtige Bolivia in. Op weg naar eenvan de grootste zoutvlaktes van de wereld,Salar de Uyuni. 12000 vierk. KmOnderweg kruisen we eerst een natuurpark met steeds weer verassingen en onwijsmooie vergezichten, vulkanen, flora en fauna. Sla een mooi tijdschrift open van Geographic en dan heb je waarschijnlijk een goed beeld wat wij nu in werkelijkheid zien.                 Eigenlijk kan ik het bijna niet beschrijven en is het ook niet met mijn camera vast te leggen,steeds weer zien we de mooiste landscnhappen aan ons voorbij trekken. Bergen lijken in vuur en vlam te staan, zoveel kleurschakeringen zijn er aanwezig.  Mooie lagunes met rode en blauwe tinten waar de James flamingo leeft die we ook volop zien en van zo dichtbij kunnen benaderen dat we hem bijna kunnen pakken. De Vicunja,de kleine lama,zie ik op het parkeerterrein tijdens een vroege ochtend wandeling'ze worden verjaagd door de hond van het hotel,jeetje denk ik dan,loop ik hier zo maar rond.
Gisteren,na onze overnachting in het zouthotel,bezochten we het Incahuasi eiland midden op de zoutvlakte,lijkt net of het midden in de zee ligt.Hier staan cactussen van 2 a 3 meter hoog.ze staan in bloei vanwege het voorjaar en we maken een rondwandeling over en om het eiland. Je weet echt niet wat je ziet hoor. Hou niet zo van cactussen maar hier krijg je er toch wat mee. Het zonlicht is hier zo fel dat je zonder zonnebril echt niet kan rondwandelen. Vreemd is ook dat op de zoutvlakte en in de woestijn geen bordjes staan om de weg te vinden,dus een goede chauffeur is een must,anders verdwaal je zo.
Midden in de woestijn isgelukkig weer een hotel voor ons gereserveerd, snel douchen,want warm water is hier beperkt aanwezig.Zeer vroeg rollen we weer ons bed in,dagen zijn intensief,vroeg op dus ook weer vroeg erin.Om 22.00 uur is er ook geen electriciteit meer.
Op ruim 4000 m vallen we tevreden in slaap en worden om 3.00 uur wakker met lichte ademnood,droge keel en neus,ja er zijn hier dus ook wat ongemakken. Na waterdrinken met zaklantaarn en een pepermuntje val ik toch weer in slaap.
Jullie begrijpen inmiddels wel dat het hier in Bolivia genieten is,sorry voor de spelfouten,neem ze voor lief,mijn eerste ervaringen met de Ipad zijn hier het gevolg van.
Onze reis zet zich, na een gezellige avond in het inmiddels vertrouwde San Pedro,voort richting het zuiden. We vliegen met een tussenstop in Santiago naarPatagonie,het lijkt of we een nieuw gedeelte van onze reis aanbreekt. Natuurlijk wordt mijn verhaal vervolgd
Het ga jullie goed!!!!
Tot schrijfs en groetjes van Margriet

1. Ellen:
    9 november 2013
    wat een mooie beschrijving! geniet maar lekker!
    groetjes uit het zonnige koude Steenbergen
  2. Jeannet:
    9 november 2013
    geweldig! geniet lekker van je vakantie.
    groetjes vanaf Texel
  3. Frank:
    9 november 2013
    Ik volg je steeds,alleen zit ik wel mrt het tijdbverschil, hoe
    zit dat nu jullie naar het zuiden trekken. Je geniet wel
    he Margriet vooral dat Bolivia een prachtige natuur heeft.
    Dus nu op naar het zuiden
  4. Jannie:
    10 november 2013
    Dat je nog tijd weet te vinden om ons mee te laten genieten!
    Geweldig wat een indrukken allemaal. Wij gaan nu een stevige wandeling maken en dan van de herfstkleuren genieten.Heel veel plezier met elkaar en lieve groet, Jannie en Hessel
  5. Lenie:
    10 november 2013
    Margriet, wat indrukwekkend allemaal, vooral je beschrijving van de bergen, de kleurschakeringen en natuurlijk de vulkanen. Hoeveel foto's heb je onderhand al genomen? Maar ....... sla al die prachtige beelden maar goed op in je hoofd. Ik wacht met grote belangstelling je volgende bericht af.