Met de Australis naar Cape Horn

18 november 2013 - Ushuaia Harbour, Argentinië

Ha lieve trouwe lezers , weer op het vaste land en verbinding met de buitenwereld. Hierbij volgen dan ook mijn ervaringen op de Australis naar CapeHorn.

We gaan aan boord van de Australis , we gaan varen, en krijgen een mooie 2 pers. hut met een groot raam,, Heerlijke bedden en redelijke badkamer met lekkere douche. Nu er is een nieuw moment angebroken, onze expeditie cruise ,van Punta Arenas naar Ushuaia , op de grens van de Pacific Ocean en de Atlantische Oceaan en op grondgebied van Chili en Argentinie kan beginnen.

We varen uit met prachtig weer ,later beseffen we dat dit bijzonder is op zuidelijkste wateren van Zuid Chili, Daar vertel ik later wel over.

Natuurlijk zoals het behoort, krijgen we een uitgebreidde instructie over veiligheid aan boord , lifejackets en in -en uitstappen op de Zodiac..Dit is erg belangrijk en wordt div keren herhaald: trapje, rubberen rand van de zodiac en daarna op het plateautje voorzijde van de boot, drie stappen dus, daarna direct gaan zitten op de rand en doorschuiven naar achteren, staan in de zodiac is echt verboden. Dmv instructiefilm wordt alles zeer goed geinstrueerd. We zijn met zo n 128 passasiers aan boord en ong. 40 man bemanning/expeditielfeiders. We worden in 2 groepen gesplitst, zodat qua taal eea wat eenvoudiger , wij zitten bij de engelssprekende groep.

Ontvangst was onder genot van een Pisco Sour en lekkere hapjes. De kapitein ,bemanning en expeditieleiders worden aan ons voorgesteld. Al snel blijkt dat alles all inclusive is op de boot. Hier hadden we niet op gerekend, dus dat valt erg mee en kunnen we dus voorlopig onze portemonnee opruimen.

De volgende dagen zijn als een droom, qua natuur en als beleving. We

worden in de watten gelegd, zeer vriendelijke bemanning, alles wordt op je wenken bediend danwel ze zijn jou meestal een stapje voor of het nu in de hut is of tijdens lunch of diner steeds weer staat er iemand klaar om je te helpen, je glaasje in te schenken of aan boord te helpen van de zodiac. Hierbij wordt steeds echt zorgvuldig omgegaan, er wordt geen enkel risico genomen. Dagelijks qaan we tijdens onze trip 1 a 2 x van boord met de zodiac, om te wandelen of te varen. Het is wisselend weer, soms rustig soms veel wind en regen, strakke blauwe luchten of donkere dreigende wolken , dan is de spanning in de Zodiac groter natuurlijk, dan speren de Zodiac mannen over de golven naar het vaste land , meestal is dat een klein eiland hier. Daar gaan we meestal mbv een loopplankje aan wal .

We zien diverse dieren: natuurlijk volop pinguins, hunters, albratros, meeuwen veel groter als die in nederland, aalschovers die in de rotsen aan het broeden zijn, zeeleeuwen helaas iets te ver weg en ook de dolfijnen hebben we misgelopen, de laatste groep in d zodiac zag ze wel rondzwemmen .

Hoogtepunt natuurlijk CapeHorn, s morgens vroeg om 7.00uur, nu echt op het zuidelijkste puntje van onze reis, bijzondere ervaring om hier te staan, mooi zonnig weer met bewolking, even later hagel en meer wind, dus het blijft veranderlijk en per minuut wisselend, dat is denk ik hier zo bijzonder niets is voorspelbaar op dat vlak. S nachts heeft hier ook erg gespookt, wind kan hier 100 tot 150 km per uur gaan, ik heb niets gemerkt, heerlijk onder zeil geweest. Ernst kon deze storm in 1 van onze nachten wel bevestigen en had er even een hard hoofd in. . CapeHorn :Klimmen , genieten van de omgeving ,fotos maken, ontmoeting met de 2 mannen in het lighthouse, die daar 1 jaar vastzitten, moet er niet aan denken ............ Kapelletje, herdenkingsstenen voor de mannen die hier zijn omgekomen. En dat zijn er wat, hier bevindt je je in de moeilijkste vaarwateren in de wereld. Noodweer en storm moet overwonnen worden. Gelukkig valt het voor ons op CapeHorn relatief mee, beetje hagel met fikse wind, we hebben gewoon geluk. Met een voldaan gevoel komen we weer aan boord en pakken ons kamernummertje weer van het bord. Dit wordt aan ons zwemvest bevestigd en is direct een check dat je weer aan boord bent.

Regelmatig worden we dmv presentaties geinformeerd over alle wetenswaardigheden. Onstaan van de gletsjers, de vroegere bevolking, en hun leefwijze, de dieren , echt interessante achtergrondinformatie. Ook zijn er 2 documentaires getoond over oa ontdekkingstocht en wildlife. Bezichtiging machinekamer en bezoek op de brug. Natuurlijk iedere dag weer een ontbijt en lunchbuffet en s avonds diner aan een tafel van 8 pers. Wij zitten met 2 duitse stellen en hebben het onder genot van al dat lekkers hier erg goed. Ben vast 2. Kg aangekomen in die 4,5 dag, zal me niets verbazen. Even niet aan denken , het is vakantie tenslotte, ga wel weer trimmen en met Anja wandelen.

We worden dus goed bezig gehouden hier en al met al gaat de tijd dus weer snel om.

Wat zeker is dat dit een supercruise is, en voor liefhebbers onder de lezers van mijn blog zeker aan te bevelen.

Het laatste diner aan boord gisteren met een prachtige zonsondergang waarbij onze boot dobberde tussen de wit besneeuwde bergen en wolken verlicht werden door de zon, een mooiere afsluiting kan je je niet wensen.

Koffers worden weer gepakt, we maken ons op voor het vervolg. Eerst nog een lekkere nachtrust , de boot ligt inmiddels aan de pier , we zijn. IInmiddels aangekomen in Ushuaia, de zuidelijkste plaats van Argentinie en de zuidelijkste plaats op de wereld. Kan je je dat voorstellen ? Wandelen nog in het national park , hobbelen in een gare bus heen en terug, zien rode vossen van dichtbij, ganzen en roofvogels. Na een heerlijk diner , argentijnse steak natuurlijk , in ons hotel , met uitzicht op het einde van de wereld en uitzicht op de uitvaart van de Australis, rollen we om 22.30 uur ons bed in,

Hopelijke genieten jullie nog steeds mee van mijn reisverhalen, ik zit wel ontzettend Daar weg maar heb zelf het gevoel door het schrijven op deze blog dat jullie toch wel bereikbaar blijven. Maak erg veel foto s ,kan dus

straks ook laten zien hoe mooi het hier is.

Tot schrijfs maar weer, vast en zeker weer op een heel andere plek in Argentinie, morgen vliegen we namelijk voor drie dagen door naar Buenos Aires.

lieve groetjes

Margriet

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janny:
    Margriet,

Hoe onwijs gaaf is het niet om op een gigantische afstand mee te genieten van je avonturen. Ik smul ervan, ben ook eigenlijk wel een beetje jaloers... Kijk nu al uit naar jou, ongetwijfeld, prachtige foto's! Geniet er nog maar van.... ( doen wij het ook)..
  2. Ellen:
    19 november 2013
    hoi zus, in verre spannende oorden.
    natuurlijk genieten wij van je verhalen, brengt je dichtbij.
    Hier alles goed hoor! met ma ook. geniet maar lekker verder!
    Ma is met Henk op visite geweest (zaterdag) erg gezellig, de gezondheid gaat goed! geen zorgen om maken.
    Verder wordt het hier in Nl al lekker koud!
    Veel reisplezier!
    liefs van ons uit Steenbergen
  3. Yvonne:
    Hoi Margriet,
    Gezellig om je verhaal te lezen. Ik mis de info over de benzine van je vorige verhaal.. Hebben jullie op een normale manier de terug bestemming kunnen bereiken of gaf de benzine tank toch problemen?
    groetjes we wachten op je foto's.
  4. Wim en Mia:
    19 november 2013
    Hoi Margriet, wat fijn om al die info te krijgen. Wat goed van je zoals je het schrijft. We worden nieuwsgierig en enthousiast. Wat een oppervlakte bestrijk je met de reis. Aan variatie ontbreekt het niet. We blijven je volgen. Veel geluk. Groetjes Mia en wim
  5. Jacques:
    20 november 2013
    Hallo Margriet,
    zelf net terug uit Bonaire (warm en soms regen) geniet van je reisverslag. Krijg er zin in om dit ook te gaan doen. Dit deel is voor mij nog niet bekend maar door het verslag lijkt het ook een avontuur.
    Groetjes Jacques
  6. Frank:
    23 november 2013
    Hoi
    Geen tijd op me werk om al je mooie verhalen te lezen... dan maar thuis he en zo hoort het ook! Groeten aan je vrienden daar! In ieder geval is het wel spannend om je blog te lezen en ik vraag me ook telkens af wat je nu weer meegemaakt zou hebben! Succes in Argentinië!

Groeten
    Frank