Foz de Iquazu, Rio de Janeiro en naar huis

29 november 2013 - Rio de Janeiro, Brazilië

Foz de Iquaz.   Rio de Janeiro en naar huis

Hallo lieve allemaal,

Mijn wereldreis,  zo voelt het zeker, is bijna na 4,5 week afgerond.  Met 10 vluchten, 32.000 km , 4 klimaatzones   en 4 landen, 13 verschillende hotels en de cruiseboot heb ik de meest mooie natuur en en paar fascinerende steden van Zuid Amerika gezien.

Zoals wij van Passaat, onze reisorganisator, gewend zijn was het goed georganiseerd en zijn wij super tevreden.

Fijn was het om aan jullie mijn reisverhalen te schrijven en jullie reacties te mogen ontvangen. Graag tref ik jullie om te horen hoe het jullie inmiddels vergaat en om mijn persoonlijke reiservaringen met jullie te kunnen delen. En voor de liefhebbers een selectie uit mijn ruim 2000 fotos te laten zien.

Hierbij mijn laatste verslag op mijn blog, veel plezier nog met lezen.

Margriet

We vliegen in op Foz de Iguazu, Janny ben in jou voetsporen begrijp ik. Vanuit het vliegtuig zien we al dat we in een zeer groene omgeving terecht komen, tropisch regenwoud, zeer dicht begroeid en zien slechts 1 weg die hierdoor heen gaat.De watervallen zien we al vanuit een ooghoek vanuit de lucht. Komen in donker bij ons hotel aan. Kamer met klein balkon, alles verder groen om ons heen en veel tropische geluiden in het donker, zien een inmens grote pad wegschuiven, krijg er zelfs kippevel van.

Volgende dag: rustige start met wandelingetje naar het dorp, koffie en lunch op terras, warm hier, gauw rond de 28 gr. Terug in hotel duik in het zwembad, relaxen dus. Na een goede nachtrust met airco en voor de zekerheid onder mijn meegenomen muskietennetje ,gaan we met busje de grens over van Argentinie naar Brazilie. Boottrip en wandeling op ons programma. Wat kunnen we verwachten? Victoriafalls in Zimbabwe met Lenie, was ook al spectucalair. We worden met treintje door het oerwoud gereden, nog een wandelingetje en daar ligt de rubberen boot voor ons klaar, een zeer stevige, beter nog als de zodiac. Regenpak aan, puf puf, wat een warmte, schoenen uit op advies van onze reisleidster, worden kleddernat, oke zoveel mogelijk in een kluisje. Zwemvest aan en de boot in, we krijgen een plekje op de voorkant, jeetje zoef zoef wat een snelheid en wat een  stroming hier, goed vasthouden is een must. De watervallen komen in zicht, fotostop en dan ............... even val ik echt stil , duik in elkaar om mijn camera in de plastic zak te beschermen, er is geen houden meer aan we gaan werkelijk de waterval in, het lijkt als een superdouche, niet koud maar wel ongelooflijk veel water, voel ondanks mijn goede regenpak overal water gaan, misschien was toch mijn bikini beter geweest hier, fris en nat en met een grote smile komen we er toch weer onder vandaan, dit is niet te beschrijven toch, moet je meemaken. Wauuuw, maar 1x in je leven dan.

Nog een onverwachtse verrassing op ons programma, hou ik even voor mijzelf. Nieuwschierige mensen onthouden dat wel en goede lezers ook.

Daarna de wandeling langs alle watervallen, ws 178 stuks, wat een natuurgeweld en dat allemaal van regenwater. In 2005 heeft het hier 3 maanden niet geregend en zijn alle watervallen droog gevallen. Jeetje waar komt al dat water vandaan en stopt het niet onverwachts ?

Mooie doorkijkjes,strak blauwe lucht met een enkele witte wolk, vlinders dwarrelen om je heen en  een grote hagedis glipt  langs je weg, kamerplanten zo groot als bomen en palmen zo hoog als een huis. Mooier kunnen we het wederom niet krijgen. Hooguit veel toeristen omdat dit natuurlijk veel mensen trekt. Op de brug, meer naar het midden van alle watervallen, worden we wederom goed nat maar het water stroomt nu onder je door en stort de rotsen af. Door de wind waait het water ook als een gordijn over je heen.

Morgenvroeg hebben we een herkansing voor 9.00 uur omdat dan het park pas open gaat en wij slapen in een superhotel , Las Cataratas, in het park  zelf, recht tegenover de start van het pad langs de watervallen.

Eerst opknappen in hotel en bijkomen van al die indrukken, ik laat geen kans voorbij gaan en neem nog een duik in de pool, kwetterende vogels om mij heen, wevernesten met zwarte wevers in een palm, die een rood lijf vertonen in hun vlucht. Erg mooi, ook zit er een Tucan, hij kijkt me  recht in mijn gezicht aan. Geweldig al die mooie vogels.  Daarna een stoombad en bijkomen op een bedje met citroenwater, nu ja...

Diner aan zwembad, zomeravond. Zal bij jullie echt anders zijn.

Verslaap me echt de volgende ochtend, maar ben in 15 min. gedouched en wel beneden voor ontbijt. Daarna wandelen om 8.00 uur en echt met zijn viertjes het pad af langs de watervallen, lopen daar alleen, genieten opnieuw, lichtval is anders nu, ook op de brug staan we alleen, jeetje ........even een kleine gil om te kijken of je boven het watergeweld uit kan komen, lukt natuurlijk niet. Nogmaals het pad af in tegengestelde richting, 1.5 km overigens klimmen en dalen.

Met een voldaan gevoel en een plek om nooit meer te vergeten, vertrekken we naar Rio de Janeiro.

Rio : o jeetje de weersvoorspellingen zijn niet best, voor het eerst treffen we, op 1 bui in de zodiac na, flinke regen. Is dit Rio de Janeiro?

Vorige week was het hier nog 45 gr dat hoeft nu ook weer niet. We verzetten onze georganiserde tour door de stad naar overmorgen en doen het even rustig aan.

Dinsdag 26 november

Wandeling langs het Copacabanastrand, jammer dat het regent. Geld opnemen, wat een ramp en geen engelse tekst,, dus begrijpen er niets van. Na 2 x vragen krijgen we hulp, 3 x pasje in en er uittrekken tijdens proces, uiteindelijk lukt het.

Na de koffie nemen we de metro naar het centrum om daar onze ondekkingstocht door Rio te starten. Inmiddels is het gelukkig droog geworden. Merken niets van vervelende of gevaarlijke stad. Wel politie en veel bewaking, kunnen niet echt onder de indruk raken, veel gebouwen zijn vervuild en veel lelijke wolkenkrabbers. Lunchen wel in een jugendstil gebouw, 100 jaar oude Confeitaria Colombo. Nemen alleen salade en toetjesbuffet. Alles ertussen laten we ermaar tussenuit, en hoeven daar ook niet voor te betalen. Dure stad overigens, geld vliegt hier weg in vergelijking met vorige landen. Bezoeken de Nat. Library, een van de grootste in de wereld, kan je zo binnen lopen en fotos maken.

Terug aan strand komt het zonnetje ietsje door dus voor mij tijd voor een duik in zee, Copacabana daar moet je gezwommen hebben toch, anders ben je er niet geweest. echt koud dat wel. Maar zet door, dat heb ik van mijn moeder, en ja iedereen weet dan dat het heerlijk is, slechts tot mijn knieeen de zee in want de golven zijn hoog en stroming sterk.

Laatste dag: ik hou het kort:

Mooi weer we treffen het, zo is het hier eigenlijk altijd. Bezoek aan het bekende Christo Redentor, het Jezusbeeld boven op de berg met prachtig uitzicht op de stad, en Sugar loaf, en wederom uitzicht op de stad, de mooie stranden ,de baaien, bruggen, en veel hoogbouw en huizen. We sluiten af met de botanische tuin met een grote varieteit aan bomen, planten en bloemen. Prachtige afsluiting van ons bezoek aan Rio.

Nu lieve lezers, tijd om naar huis te gaan morgen, misschien nog een paar uurtjes op het Copacabanastrand en dan vliegen we weer naar huis.

Ook heerlijk, verlang ook weer naar een lekker Hollands stampotje van Fred.

Tot ziens en nog een lieve groet uit het inmidels zeer warme Rio de Janeiro

Margriet

1. Wim en Mia:
    29 november 2013
    We zijn blij dat het goed is gegaan, je het een mooie reis hebt gevonden. Wij hopen dat je een goede reis hebt en de hereniging ook fijn verloopt. We gaan graag naar foto's kijken en je verhaal horen. Hartelijkst van Mia en Wim
  2. Yvonne:
    29 november 2013
    Je verhalen hebben mij zeer nieuwsgierig naar je foto's gemaakt. Tot binnenkort en goede thuisreis
  3. Dorine:
    29 november 2013
    Lieve margriet als ik je reisverslag lees krijg ik ook de kriebels . Wat een belevenissen allemaal! Erg benieuwd naar de foto's en je verhalen . Goede vlucht en wel thuis ; dat zal nog wel even duren voordat je echt geland bent :) gr Dorine
  4. Gert en charlotte:
    1 december 2013
    Margriet, inmiddels weer thuis natuurlijk, wat een ervaringen en wat geweldig leuk om het via jouw verhalen bijna life mee te maken. Heel heel benieuwd naar je foto's. We snappen nu ook beter waarom wij ooit een reisverslag bij moesten houden als voorwaarde om in jouw huis te logeren toen ik met hernia kampte. We hadden toen een beetje iets van lekker boeiend als je er zelf niet bij was. Maar door deze verhalen zijn we helemaal om.
  5. Anja:
    2 december 2013
    Welkom thuis, je eerste weekend in Holland, hoe vul je dat in.
    Ben benieuwd naar je foto's.