uit mijn notebook een terugblik op Noord Chili en Bolivia

11 november 2013 - Torres Del Paine, Chili

Ha Alle lezers:

Vanwege de leuke reacties hier nog een stukje uit mijn notebook, het is een terugblik ,inmiddels in Patagonie aangekomen,dus dit reisverhaal volgt.

Lieve groet Margriet

We zijn in Boivia de onder de indruk geraakt van het landschap, de gekleurde bergen en vulkanen, de inmense zoutvlakte waar de zon zo fel is dat je zonder je zonnebril niet kunt kijken.. De eerste dag met de bus richting de grens,, stijgen van ong. 2400 m naar 3400 m ,daar overgestapt op de jeep. De aanwezige reisleider stond ons op te wachten, Grace en de chauffeur Theo, echter zij verwachten slechts 2 personen in plaats van 4, ja de jeep moest omgebouwd worden zodat iedereen kon zitten. We nemen het voor lief, toch blijkt al snel dat de reservering niet klopt en dat de hotels voor ons de komende dagen niet zijn gereserveerd. Eerst maar genieten van de prachtige natuur,wij maken ons niet zo druk , zijn wel wat gewend met onze andere reizen. We touren heel wat rond en het wordt een lange dag,tegen de avond komen we aan in ons dorp voor overnachting,geen hotel voor ons,reisleider in paniek,, Zij wi doorrijden naar volgende plaats Uyugi,nog 4 uur rijden.Sonja is wagenziek en wij zijn niet van plan om verder te reizen, We gaan na bezoek hotel,waar echt geen plaats is voor ons, naar een hostel en daar is wel plaats,2 kamer met toilet en douche,koud water hoor, en geen eten maar ,dat is voor ons nu even genoeg.Ik ga op pad voor water en iets te eten. Het dorp is wat doods,weinig te beleven,zie toch wat mensen en kinderen voor de foto,want die zij n hier so wie so moeilijk te fotograveren, nu lukt het wel met wat moeite. Vind uiteindelijk een klein winkeltje voor water en koekjes, met deze aanwinst ga ik terug naar de kamer,krijg contact met een meisje en vraag aan haar of ze voor ons wilt koken,dat lukt na onderhandeling over de prijs,Sonja en Ernst eten niet mee en liggen al op bed. Carla en ik genieten van een eenvoudig 3 gangenmenu,aardappelsoep,rundvlees,met wat groente en aardappelpuree,een perzik uit blik. Voldaan dat we toch wat hebben kunnen eten rollen we rond 21.00 uur ons bed in.Ongelooflijk niet,dat tijdstip haal ik thuis nooit.Even een paar wetenswaardigheden over Bolivia en onze omstandigheden: Lekker warm weer,denk tussen de 24 en 28 gr we merken per dag zelfs dat het warmer wordt hier,we drogen wel een beetje uit, droog strohaar, droge keel,dus regelmatig water dinken is een must. Droge neus,soms ook bloedneus door de hoogten die we bereiken, nu ook tussen de 3500 en 4300 meter, Geen wonder dat dit iets doet met j!e lijf. Droge huid en het lijkt wel of de bodylotion niet wordt opgenomen danwel zo weer weg is op je huid. Ademhaling gaat bij mij redelijk goed moet ik zeggen,conditie moet hier goed zijn zeker als je moet lopen en/of klimmen,dan merk je direct dat je zuurstof tekort krijgt.Eten: in Chili erg lekker en redelijk goedkoop, eten meestal rond de 13 tot 20 euro. Natuurlijk lekkere wijn.Fred gisteren een wijntje van jou gedronken hoor,lekker. In Bolivia Is het ontbijt en warm eten duidelijk beperkter,maar we leiden geen honger hoor,dit land is het armste van zuid amerika, omdat we hier met name in de natuur gereisd hebben merken wij daar iets minder van, 67 % van de bevolking leeft onder de grens .met name verbouwen ze hier aardappelen,heerijk voor jou Fred,in diverse .soorten en maten,je krijgt er soep van en natuurijk ook bij je hoofdmaaltijd ontbreken de aardappelen niet,ook de zoete kleine aardappel ,lekker hoor, Drankjes: ook hier is er een super godendrankje: pisco sour , net zo lekker als majito in Cuba. Pisco Sour is heerlijk als apperatief en wij raken er al aardig verslaafd aan.De natuur is onbeschrijvelijk mooi,heb ondanks mijn vele reizen dit nog nooit gezien,er vouwen steeds tijdens onze tocht weer nieuwe bergen,hoogvlakten en lagunes voor ons uit. Jammer dat ik geen fotos kan importeren, op' de weblog, aan de andere kant dan blijft er ook nog wat over om te laten zien als ik weer thuis ben.Fotos maken gaat wel goed,cursus heeft me goed gedaan. wat er wel weer gebeurt dat hij plotsklaps op een andere iso overspringt,laatst ook op 800 Iso,daar ga ik zelf nooit heen, nu ja jammer de opvliegende flamingos zijn ws veel te licht, Ik controleer nu maar regelmatig de iso, de belichting,moet in iedergeval op - 3 en dan moet het goed gaan. Gisteren de fotos bij Sonja op de ipad bekeken,krijg ik een beetje een idee hoe het wordt.Nu zit ik in het vliegtuig naar Santiago,met een tussenstop ik denk midden in de woestijn,dus vandaar voldoende tijd om te schrijven,leer steeds meer op de Tablet ,fijn dat ik hem meekreeg van mijn moeder,kan nu vanuit de notebook deze info aan jullie doormailen, goed he.En Ma,ook mijn koffertje bevalt uitstekend, het duurde even voordat ik in deze kledingkast alles kon vinden maar nu lukt het aardig. Ben ook iedere keer weer blij als hij dicht gaat als we weer moeten verkassen,zoals altijd heb ik vast weer iets teveel bij me. Is ook lastig hier want we reizen in div. Klimaatzones en de verschillen zijn dus groot,kleding daarop aangepast.

Tot zover groet Margriet

1. Gert en charlotte:
    11 november 2013
    Hoi Margriet,
    wat een nieuwe ervaringen. Gelukkig ben je alleen aan de drank en niet aan de cocaine verslaafd geraakt. Wij dronken liters cocaineblaadjes thee en ook de snoepjes konden we niet meer laten staan. Dit alles onder het excuus dat het goed is tegen hoogteziekte. Je maakt wel behoorlijk wat kilometers zowel horizontaal als vertikaal. Grappig je verhaal over het zoeken naar een maaltijd, echt iets voor jou om dit zo op te lossen. Probleem kan trouwens ook in het beschaafde westen spelen, wij moesten in de Elzas ervaren dat ook daar niet altijd gemakkelijk aan een maal is te komen.
    Genietse en laat vooral weer snel iets horen erg leuk om je ervaringen te lezen.
    groet, Gert en Charlotte
  2. Yvonne:
    12 november 2013
    Hoi Margriet,
    Komende de klimaatzones door de hoogte verschillen?
    Vinden Sonja en Ernst het nog wel leuk??
    groetjes Yvonne
  3. Anja:
    13 november 2013
    We zien al helemaal voor ons hoe jij dit alles beleeft tot nu toe. Erg leuk om te lezen. Helemaal Margriet.
    Er komen kriebels omhoog om daar ook te zitten.... en deze ervaringen mee te maken. Veel plezier nog met je groep.
    Lieve groet Anja en kinderen