Patagonie

26 november 2013 - Punta Arenas, Chili

WTussenstop in Santiago,op weg naar Patagonie

Na het warme Noord Chili en Bolivia gaan we naar het koude en waarschijnlijk windere zuiden. Ons vertrek uit SanPedro liep niet geheel naar wens,om 8.00 uur zou ons vervoer komen naar Calama,zo n 100 km rijden om daar vandaan te vliegen, Maar er kwam niemand .Na bellen met de organisatie door Sonja bleek dat chauffeur nog op bed lag en men dacht dat we in de middag pas zouden vliegen. O,jee!!! Gelukkig kwam er toch snel actie ,met 45 min vertraging speerden we over een lange goede weg naar de luchthaven. Veel. excuses, van chileense chauffeur maar daar hebben we niets aan toch? Ook al is alles georganiseerd, je moet allert blijven ,anders zouden we ons vliegtuig missen en ook onze aansluiting naar Patagonie, daar moeten we even niet aan denken. Op tijd komen we gelukkig op de luchthaven aan , gemoederen zijn weer gesust en vrolijk nemen we afscheid van onze chauffeuse. Een groot verschil met het verre oosten, dat weet Lenie wel, hier kan je niet vertrouwen dat men op tijd komt,al gauw te laat of geheel niet blijkt nu. Grote cultuurverrschillen dus tussen de mensen hier en in verre oosterse landen.

In Santiago hebben we een tussenstop en omdat we in de middag aankomen. en de volgende dag weer op tijd weg moeten heeft Passaat een hotel geregeld in de buurt van de luchthaven, Heerlijk ...... hier kunnen we even bijkomen van onze excursie Bolivia,het woestijnstof van de schoenen kloppen en mijn zwarte koffer schoon maken,die is inmiddels meer grijs van kleur ,omdat hij weliswaar ingepakt in plastic,toch zand en stof heeft gevangen boven op de jeep.

Dit is echt een heerlijk hotel, een Hilton, heeft een sportruimte, zwembad, jaccuzi en sauna. Die kans laat ik niet voorbij gaan hoor. Voor mijn vakantie met Lydia afgesproken voor een sauna in een fort in MiddenBeemster,omdat het herfstvakantie was ,kwamen we voor een overvolle sauna te staan, gelunched in MiddenBeemster en was natuurlijk een super gezellig alternatief. Hier kan ik mijn sauna inhalen.Eerst met Sonja en Ernst 400 kilocal.weggesport,daarna een duik in het zwembad,de jacuzi in ws wel 40 gr en toen de privesauna,want ik had het rijk aleen. Heerlijk zeg,relaxed en ontspannen vervoeg ik mij weer bij mijn kamergenoot ,Carla. Ieder een Kingsizebed en opnieuw schone lakentjes,dat moet thuis ook maar geregeld worden,kan dat? Heerlijk is dat, bijna dagelijks verkassen we dus steeds weer een lekker schoon bedje. Kan je toch niets beter wensen. Mails doen, nieuws kijken en verslagje schrijven voor de blog. Omkleden en optutten voor ons diner in de prachtige eetzaal. Ons al bekende aperatief met tapa s, vis,een voor mij onbekende uit Chili, lekker chardonnay erbij, wat is het leven goed.

Nu lieve mensen,uitgerust en wel vliegen we 2000 km verder naar Zuid Chili, Patagonie, een nieuw deel van onze reis breekt aan.

Wat staat ons hier weer allemaal te wachten? Spannend blijft het zeker.

Patagonie

Op de luchthaven van Punta Arenas staat er een huurauto 4xWD voor ons klaar, reserveband wordt nog gewisseld, was lek nl, de autocheck op krassen,deuken en steenslag en daarna konden we op pad.Heerlijk een eigen auto,kunnen we zelf bepalen wanneer we stoppen en ook weer op pad gaan natuurlijk. We gaan eerst naar Puerto Natalis, verblijven in een rustige hostel, Lady Florence Dixie,ligt in het centrum en heeft een zuid duitse architectuur. Mooi klein kamertje voor de komende nacht. We verkennen het dorp, voor het eerst windjack aan,want hier waait het echt , temperatuur valt nog mee want de zon schijnt en dat hadden we niet verwacht.

Het dorpje komt wat armoedig over, er zijn wel volop restaurants. Op advies van ons hostel belandden we in een gezellig restaurantje op de hoek vd straat. Keuze is snel bepaald,het wordt lamsvlees, tenslotte heeft Patagonie duizenden schapen rond lopen,eigenlijk veelste veel waardoor er teveel groen wordt weggegraasd . We zagen onderweg al veel lammetjes rondlopen, ook hier is het voorjaar.

Sonja en Carla gaan aan de Kingscrab, zo groot heb je ze zelden gegeten,wij peuzelen natuurlijk een stukje mee. Ernst en ik wachten het hoofdgerecht af, en dat is maar ged ook, een heus groot stuk lamsvlees met frietjes, gr asperges en tomaat maakt het een zeer smakelijke maaltijd .

Voldaan gaan we naar bed, rond 21.15 uur.. Ander leven hier als thuis dat is wel duidelijk.

Heerlijk geslapen, rond 7.45 uur al in de auto ,benzine tanken en op weg naar het Nationale Park Torres del Paine. Het weer is wat donkerder en ontstuimiger als gisteren,maar dat kunnen we hier verwachten, mijn muts uit Ijsland komt hier echt goed van pas. Lekker warm trek ik die over mijn oren.

Wauw, in het park worden we al snel verrast met de meest uiteenlopende vogels, iets voor jou Ab. Een vos kijkt ons onschuldig aan en loopt argwanend weg. Natuurlijk ook weer de kleine lama s,een grote groep steekt vlak voor ons neus de weg over. Prachtig gekleurde vacht, het zonicht maakt dit plaatje compleet.

Toch wijzigt de weersgesteldheid hier snel, regendruppels,soms bijna sneeuw lijkt het, dan een mooie regenboog en zon en dan plotsklaps ook weer echte regen. Af en toe de auto uit voor een foto, veel wind, dus snel weer naar binnen, gauw de kachel wat omhoog.. Helaas komen we op een weg terecht die opgebroken ligt en kunnen niet doorrijden, jammer, we zijn genoodzaakt om terug te rijden. Ruim 20 km voor niets gereden. Pech gehad, spaanse instructies zijn zeer beperkt en soms slecht aangegeven, of zijn wij ook soms wat eigenwijs. Nu ja in het vervolg worden alle bordjes 3x gelezen.

Uiteindelijk moeten we ook nog omrijden en komen geheel anders het park in als we dachten. Wel een prachtige route, weinig tot geen auto s, vaak rijden we vlak langs het knalblauwe water, grote en kleine meren, lagunes, op onverharde wegen,blijft oppassen met rijden,want kuilen kunnen tot onaangename verassingen leiden.

Aan het einde van de ochtend zijn we al aangekomen bij Hosteria Lago Pehoe, ons hotel, waar we de komende drie nachten zullen blijven. Een schitterende lokatie, op een klein eilandje in het meer en uitzicht op de het spitse bergmassief ,gehuld in de wolken weliswaar, het spel met de zon en de wind verandert het uitzicht zelfs per minuut.

Bagage rollen we over een tientallenmeters lange brug naar onze kamer, met uitzicht op het meer en de bergen. Alweer een fijne kamer.Tijd om onze was in te leveren, lange broeken enzo, kleine spullen doen we wel even zelf.

Op pad voor lunch en benzine,belangrijk item, na zoeken en vragen blijkt al snel dat er ondanks de gekochte kaart met pictogram van een benzinestation , in het geheel geen benzinestation in het park aanwezig te zijn. Nu ja hebben wij dit? Geen wonder dat het zo.rustig is met auto s. Waar halen wij nu benzine vandaan, ja ons werd verteld dat we dan terg moeten rijden naar Puerto Natalis waar we net vandaan zijn gekomen .lekker slim, geen info in het reisboek, geen info bij autohuur, geen info bij adm kantoor bij entree van het park en ook niet van Passaat, onze ned. reisorganisatie. Fijn niet? Auto huren en geen benzine om rond te touren.

we informeren nog wat rond maar moeten het met 1 tank benzine doen de komende dagen, en ook nog het park mee uit komen.??????????

Toch weer een nieuwe uitdaging.

Ik wil wel graag wandelen en na de lunch wil ik dat proberen, Mirador Condor is een route van 1 uur, moet te doen zijn, maar het weer slaat om en het lijkt te blijven regenen, dus kies ik toch maar voor de eenvoudige route langs het meer,binnen een half uurtje fris en nat weer terug in de kamer.

volgende dag: we willen varen en wandelen' maar boot kost 45 dollar,dus kiezen we voor een alternatief naar de watervallen en daarna door naar het uitzichtpunt. Schitterende niet al te lastige route, we doen er drie uur over en maken alle jaargetijden mee lijkt wel, zon, regen, wind, ja zefs storm, je kan je evenwicht soms niet houden, lachen dus. We zijn goed aangekleed, thermobroek aan muts en handschoenen aan. Dat is echt nodig hier. Als de zon weer doorkomt gloeien we aan alle kanten. Heerlijk vind ik het, wandelen is echt mijn ding, lekker sportief :-) en de bergen, het massief met de gletsjer ervaar je heel anders nu en ook echt dichtbij. Gelukkig kunnen we allen deze tocht goed aan. Koffie ,tomatensoep en hotdog in een klein drukbezocht tentje aan het meer, we gloeien en genieten van de warmte van de allesbrander. Ik loop nog een tochtje nabij het hotel, duidelijk een zwaardere tocht, maar wil hem graag doen, de Condortocht. Wind in de rug moet goed gaan. Boven aangekomen zweven de Codors over mij heen, brede vleugels,,witte kop, ja hoor dit zijn ze echt.

Zoef, zoef............. kijk of ik er 1 met mijn cameralens kan vastleggen, klik klik klik, vlgs mij moet het gelukt zijn, prachtig zijn ze.

dan slaat het weer om, pak mijn italiaanse wandelstok erbij, ja Jannie die komt mij hier ook goed van pas. Het pad is erg steil naar beneden, ook veel los grind, oppassen dus. Het gaat stormen, verbaasd me niets als dit windkracht 15 zal zijn. Probeer zo snel mogelijk af te dalen, zoek bescherming bij een rots. Kom 2 jongens tegen die tegengesteld het pad lopen, hoe lang is het nog, vraag ik.

2 km, o dat moet lukken, ik stap nu stevig door. een van hen wil nog naar boven,lijkt mij nu niet zo verstandig. De regen en later sneeuw gaat hier horizontaal door de lucht. Tevreden kom ik aan het eind van de wandeling, fotograveer het bordje: mirador Condor, niets teveel gezegd, ik ben er geweest en het bewijs is vastgelegd.

de zon breekt weer door, droog weer een beetje op, lekker hoor. Tevreden gevoel en lekker duik ik een uurtje onder de wol.

Nieuwe dag breekt aan , woensdag de 13 e nov. En je gelooft het niet, maar de zon schijnt hier nu volop, Echt voorjaar.

het is fantastisch weer, volop zon, knalblauwe lucht, niet te geloven. We doen in de ochtend nogmaals de condor wandeling, geen condor te zien maar wel prachtige vergezichten, puf puf, bovenaan de heuvel, of zeg maar berg,waait het nog steeds flink. Na fotoshoots dalen we weer af en gaan met de shuttlebus, vanwege geen benzine voldende in onze auto en nog steeds niet verkrijgbaar, richting onze boottrip over het meer naar de getchers.

Ook hier zijn we onder de indruk van de natuur, blauwe ijsschotsen schuiven aan ons voorbij. We varen vlak langs de 2 gletchers en verbazen ons over de grootte, de kleuren en de spitsheid waar ijs en massieve bergen zich aftekenen tegen de blauwe lucht of zwart gesteente. We krijgen nog een lekker Pisco drankje om warm te worden. Soms is de wind snerpend koud, Jeetje dit is toch weer een lot uit de loterij, stel je voor dat we gisteren de boottocht geboekt hadden, dan hadden we ws weinig tot niets gezien. Het is gezellig druk op de kleine boot, we kunnen vanaf het bovendek alles goed overzien.

Op de terugweg lekker zonnetje op ons gezicht, ook even wat zonnestralen opvangen kan geen kwaad.

Nu jullie begrijpen wel weer dat dit deel van de reis wederom fascinerend is, Patagonie leren we van div. kanten kennen.

Morgen nog een mooie tocht door deze natuur, dan verder richtin,g het zuidelijkste puntje van Chili. Daar ligt de boot klaar, voor een 5 daagse cruise. Hopen op net zulke dagen als vandaag, ik hou jullie op de hoogte. Alhoewel geen wifi op de boot dus het blijft nu toch weer even stil .

Adios en lieve groetjes Margriet

En natuurlijk ook van mijn reisgenoten.

1. Janny:
    14 november 2013
    Wat een geweldig reisverslag, volop genieten vanaf onze luie bank... Het is wel een hele survival lees ik, doe voorzichtig, geniet van die andere wereld en prachtige natuur...!
  2. Brigitta Madderom:
    Hoi Margriet,

Wat leuk om mee te lezen al die avonturen! We hebben je wel gemist hoor op onze bijeenkomst op 13 november. Geniet nog maar fijn en tot ziens! Groet, Brigitta
  3. Josje:
    15 november 2013
    Wat kan je goed schrijven Margriet, ik geniet met je mee!!
  4. Lenie:
    15 november 2013
    Margriet, alweer een zo'n prachtig reisverhaal, daar besteed je toch heel veel tijd aan. Ja, je kan zo'n reis naar je gevoel "all round" boeken, maar "verrassingen" liggen dus altijd op de loer. Spannend als de auto niet komt en je moet het vliegtuig halen! Geniet van al het moois, tot het volgende bericht.
  5. Yvonne:
    15 november 2013
    wow Margriet duidelijk weer genoeg beleefd. Straks in Nederland wordt het saai.
  6. Gert en charlotte:
    18 november 2013
    Margriet wat een ontberingen!!!, maar ik denk dat jij dit stiekem wel leuk vindt, je bent nooit zo van de geheel voorspelbare reizen geweest. Wat een leuke verslagen trouwens, net of we het zelf ook een beetje mee maken. Jammer dat je geen verbinding hebt op de boot, maar daar horen we wel over als je weer aan de wal komt. Geniet er van en natuurlijk de groeten aan ieder een.
  7. Anja:
    23 november 2013
    Zo , goed dat je besloot om dat "wandelingetje" te maken want zodoende heb jij tenminste de condors gezien.
    Je vult niets in met zo'n tocht, Margriet. Het wordt voor je ingevuld. Dat zie je maar weer. Het komt nog goed ook.
    Lieve groet Anja